Pri výbere novej autobatérie treba v prvom rade zvážiť to, kde ju budete používať. Od toho závisí jej veľkosť, kapacita, prúd, výkonnosť aj ďalšie parametre.
V prvom rade sa treba zamerať na to, či pôjde o batériu do menšieho osobného automobilu, do terénneho či SUV vozidla s vyššou záťažou alebo do veľkej limuzíny s náročnejším motorom a komplikovanejšou elektrickou sústavou. V našej ponuke máme samozrejme akumulátory pre každý typ, vrátane tých pre motocykle.
Ak máte úžitkové vozidlo, dodávku, menšie nákladné vozidlo alebo automobil s vyššími požiadavkami na odber prúdu, máme v ponuke aj kategóriu výkonnejších akumulátorov, vrátane tých pre nákladné a úžitkové autá či záhradné traktory.
Pre tých, čo pravidelne cestujú na dlhšie trasy a potrebujú batériu, ktorú dokážu úplne vybiť a potom bez problémov nabiť, máme špeciálne trakčné batérie. Tie sú určené na cyklickú prevádzku striedajúcu hlboké vybitie a následné nabitie. Nahromadenú elektrickú energiu tak viete použiť do úplného vybitia, napríklad v karavanoch.
Sekundárne môžete pri výbere autobatérie zvážiť aj značku, hoci tá nie je najpodstatnejšia. Niektoré sú však dlhodobo overené z hľadiska kvality aj životnosti autobatérie, populárne sú napríklad Bosch, Dynamax, Exide, Varta, Konig alebo Atech.
Veľmi dôležitým kritériom výberu je technologický princíp fungovania autobatérie. Na trhu existujú tri možnosti a to olovená, AGM alebo gélová autobatéria.
Olovené batérie pozostávajú z kyseliny sírovej, olovených platní a puzdra. Platne sú ponorené do elektrolytu a umiestnené v oddelených článkoch. Tie môžu byť otvorené aj uzavreté, tie druhé umožňujú dopĺňanie destilovanej vody. Batérie fungujú na princípe chemických reakcií medzi olovnatými platňami a kyselinou sírovou.
Počas nabíjania sa kyselina sírová v elektrolyte rozkladá na vodu a kyselinu, pričom sa uvoľňuje kyslík na pozitívnej platni, čiže anóde, a vodík na negatívnej platni, čiže katóde. Počas vybitia sa proces obráti a vytvára sa elektrický prúd.
Druhým typom sú Absorbent Glass Mat batérie označená aj ako AGM. Ich konštrukciu tvoria platne umiestnené medzi sklenenými vláknami nasýtenými elektrolytom. Ten je do nich absorbovaný a princíp funkcie je podobný, ako pri tých olovených. Štruktúra je však spoľahlivejšia, čo umožňuje efektívnejšiu prevádzku autobatérie.
Tretím typom akumulátorov sú gélové autobatérie. Tie majú podobnú konštrukciu, ako AGM batérie, ale sú naplnené elektrolytom v gélovej forme namiesto sklenených vlákien. Ide tiež o uzavretý systém, ktorý minimalizuje stratu elektrolytu.
Bez ohľadu na typ batérie sa treba pri jej výbere zamerať z praktického hľadiska na dva parametre. Prvým je štartovací prúd, druhým kapacita akumulátora.
Štartovací prúd udáva maximálny prúd, ktorý autobatéria dokáže poskytnúť pri teplote -18 °C počas 30 sekúnd pri zostavených napätiach. Tento parameter je dôležitý, pretože štartovacia sila je kľúčová pre úspešné štartovanie za nízkych teplôt.
Vplyv prúdu na výkon autobatérie a štartovaciu silu je výrazný. Čím vyšší prúd je, tým skôr vám auto naštartuje za chladného počasia. U nás nájdete autobatérie vo viacerých úrovniach tohto prúdu. Najslabšie sú z kategórie do 540 A, strednú triedu zastupujú 540 až 675 A až 680 až 750 A a najvyššiu batérie 760 až 925 A a typ nad 950 A.
Druhým parametrom je kapacita akumulátora. Tá udáva, koľko elektrickej energie je schopný uložiť a následne poskytnúť. Kapacita sa meria v ampérhodinách, čiže Ah, peišom predstavuje množstvo energie, ktoré autobatéria môže dodávať.
Všeobecne platí, že u starších batérií sa kapacita postupne znižuje, pričom veľký vplyv má aj teplota okolia, kde nízka teplota znamená aj zníženie kapacity. U nás nájdete 5 tried akumulátorov podľa kapacity. Najnižšou je trieda do 60 Ah, v strednej triede nájdete kapacity 60 až 73 a 74 až 92, najvyššou 95 až 143 a nad 145 Ah.
Aby ste udržali vašu novú autobatériu čo najdlhšie v 100 % kondícii, mali by ste venovať čas správnej starostlivosti o ňu. Odmenou bude tiež dlhšia výdrž.
Základom starostlivosti musí byť pravidelná kontrola stavu, najmä ak ide o riziko korózie. Ak sa objaví, treba na ňu použiť špeciálny antikorózny prípravok. Najlepšou prevenciou je samozrejme udržiavanie akumulátora v suchom prostredí. S tým súvisí aj pravidelné čistenie konektorov od oxidácie, na to môžete použiť špeciálne kefky.
Ak máte autobatériu, do ktorej sa dopĺňa elektrolyt, pravidelne kontrolujte jeho hladinu v jednotlivých článkoch. V prípade potreby ju doplňte destilovanou vodou. Dbajte pri tom na dodržiavanie bezpečnosti pri manipulácii s kyselinou.
Nemenej dôležitá je aj prevencia voči vybitiu batérie. Ak bude vaše auto dlhšiu dobu stať alebo ak je vybavené alarmom s väčším odberom prúdu, nezabudnite na pravidelnú kontrolu kapacity batérie. Pri jej poklese je potrebné ju dobiť, pričom použite na to určenú nabíjačku. Príliš vysoké alebo nízke napätie by ju mohli poškodiť.
V zime je dôležité sledovať aj teplotu okolia, ktorá môže ovplyvniť kapacitu aj životnosť akumulátora. Pri poklese teploty pod -10 °C klesá kapacita pod 70 %, pri teplote pod -20 °C je to až 60 %. V tom prípade je lepšie zaniesť ho do interiéru.
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024